-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4665 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا اعدام مرتد با مسيله عدم اكراه در دين تناقض ندارد؟
اعدام مرتد فطري تناقضي با مساله عدم اكراه در دين ندارد .زيرا : اولا، متون ديني مشتمل بر يك سري عموم و اطلاقات و نيز تقييد و مخصصات است وهمواره قيد و تخصيص دايره شمول اطلاق و عموم را مشخص مي سازد .آيه شريفه ( ( لا اكراه في الدين ) ) از مطلقات قرآن است و حكم اعدام مرتدقيد آن و نشانگر ميزان شمول آن است ؛ يعني ، نشان مي دهد كه مقصود از آيه شريفه عدم اجبار و اكراه در پذيرش اوليه اسلام است ولي پس از قبول اسلام پايداري و ثبات در دين الزامي است. در تفاسير آمده است كه فرزندان برخي از انصار از قبل مسيحي و يا يهودي شده بودند و به توصيه پدرانشان مبني بر پذيرش اسلام وقعي نمي نهادند .آن گاه از پيامبر اجازه خواستند كه آنان را به زور وادار به پذيرش اسلام كنند.پيامبر ( ص ) فرمودند : ( ( لا اكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي ) ). ثانيا، حكم اعدام مرتد از احكام اجتماعي و از عوامل قدرتمند حفظ كيان اسلامي است . توضيح اين كه يكي از توطيه هاي خطرناك دشمنان اين بود كه برخي به ظاهر اسلام آورند و در لحظات حساسي از آن روي برگردانند.در صدر اسلام خصوصاً پس از پيروزي هاي درخشان آن ، مردم گروه گروه اسلام مي آوردند .طبيعي است كه همه اين افراد، از روي تحقيق كامل به اسلام نمي گرويدند؛ بلكه بسياري از آنها به خاطر عظمت اسلام و پيشرفت آن و حتي به خاطر حفظ منافع خود، اظهار اسلام مي كردند .در اين بين عده اي نيز به خاطر ضربه زدن به اسلام و عقايد مردم ،تظاهر به مسلماني مي كردند .آنان مي گفتند : ( ( ... به دين و كتابي كه براي مسلمانان نازل شده - اول روز - ايمان آوريد وآخر روز كافر شويد، شايد بدين حيله آنها نيز از اسلام بازگردند ) ) ، ( آل عمران ، آيه 72 ) . اين مساله خطرات بسياري درپي داشت از جمله : 1 ) موجب ترديد ساده لوحان و عناصر سست ايمان مي شد.2 ) موجب جنگ تبليغاتي عليه اسلام و دلسرد ساختن علاقه مندان گرايش به اسلام مي گشت. 3 ) موجب تزلزل و هرج و مرج شديد در نيروهاي مسلمين مي شد به گونه اي كه هيچ گاه در مخاطرات اجتماعي ( مانند جنگ ها ) نتوانند به دقت كميت و كيفيت نيروهاي خود را ارزيابي نموده و براساس آن برنامه ريزي كنند و...خداوند متعال به بركت اين حكم قدرتمندانه جلوي اين توطيه ويرانگر را از همان مراحل آغازين بعثت اسلامي گرفت و جهان اسلام را براي ابد در برابر نقشه اي شوم بيمه ساخت . يكي از آثار گران قدر اين حكم الهي را در فتواي حضرت امام ( ره ) پيرامون سلمان رشدي مي توان يافت . در واقع با اين فتوا جلوي توطيه هاي بسيار وسيع و گسترده اي كه استكبار جهاني براي ضربه زدن به اسلام تدارك ديده بود گرفته شد و آنان را شديدا در موضع انفعالي و شكست قرارداد.ثالثاً، حكم مرتد در رابطه با كسي است كه از روي عناد و مبارزه با حق ، اعلام كفر نمايد؛ ولي اگر كسي گرفتار شبهه فكري شود، تلازمي با اعلام كفر ندارد و اگر كسي نزد خود مرتد شد و آن را اعلام نكرد، ديگري حق تعرض به او را ندارد .ازطرف ديگر، اسلام انگيزيسيون و محكمه تفتيش عقايد درست نكرده و آن را روا نمي دارد .بنابراين به او مهلت داده مي شود تا با بررسي هاي دقيق ، به نتيجه برسد و راه حق را برگزيند .اين مساله ، خود نشانگر آن است كه شارع مقدس ،چنان به حقانيت دين خود و انطباق آن با موازين عقلي ، اعتماد دارد كه اساساً دعوت خود را با آزادي تعقل ، تحقيق وانديشه قرين ساخته است. براي آگاهي بيشتر ر.ك : 1- پرسش ها و پاسخ هاآيت الله جعفر سبحاني 2- از مناظره چه باك محسن غرويان ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.